mee ja tee se

perjantai 5. syyskuuta 2014

HERKKUTATTI / PENNY BUN





Hei ystävät! Menkää metsään! Mutta älkää juuri siihen kohtaan mihin minä aion mennä poimimaan lisää näitä herkullisia herkkutatteja ;)

Minulle on kerrottu, että nyt on mahtava sienisyksy. Ihmiset kantavat herkkutatteja korikaupalla lähimetsistään. Ihanaa! Olen haaveillut sienestysharrastuksen aloittamisesta jo joitain vuosia. En vain ole uskaltanut. Ensinäkin minulla on surkea suuntavaisto. Pelkään eksyväni. Toisekseen olen kaivannut, että joku kädestä pitäen opettaisi sienten tunnistamista. Ettei käy köpelösti. Tänä syksynä keksin ystäväpiiristä sellaisen sieniasiantuntijan että! Hän vei minut metsään ja opetti herkkutatin tunnusmerkit, kuinka tatti poimitaan ja kuinka se metsässä siistitään. Kiitos A!

Tällä viikolla olemme siis nauttineet tattiherkkuja ja pakkaseenkin olen saanut muutaman rasian. Superherkkuani on tatti voissa, jonka valmistan Alexander ja Hanna Gullichsenin Safkaa maanantaista sunnuntaihin -kirjan ohjeella. Ohje löytyy kirjan kohdasta "Perjantai kahden kesken" ja menee suurin piirtein näin:


TATTI VOISSA
(alkuruoka kahdelle)

2 pientä herkkutattia
2 rkl voita
loraus oliiviöljyä
suolaa
mustapippuria

1 Puhdista tatit ja leikkaa ne puolen sentin viipaleiksi.
2 Laita voi ja öljy kuumalle paistinpannulle. Kun voi ei enää sihise, lisää tattiviipaleet pannulle ja paista 2-3 minuuttia molemmilta puolilta.
3 Mausta siivut suolalla ja pippurilla. Tarjoile heti.


Tatti voissa maistuu mainiosti sellaisenaan alkupalana, mutta me olemme tällä viikolla syöneet viipaleita miehen kanssa myös myöhäisiltapalana kauraleivän päällä. Voi hyvää päivää, miten hyvää!


My friend took me to the woods to pick penny bun boletuses this week. There were plenty of them. Oh, they are super delicious!

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti