mee ja tee se

keskiviikko 20. elokuuta 2014

RAKAS RUOKA / BELOVED FOOD

Suhteeni ruokaan on monimutkainen. Pikkuhiljaa toipuva. Rakkautemme väliin tuli aikanaan kipuilevat pikkuiset masut, sydäntäsärkevä itku, salpautuva henki, adrenaliinipiikit, epätietoisuus ja epätoivoisuus. Minusta tuli äiti - moniallergisten lasten äiti. Lasten allergiat eivät oikeastaan tulleet yllätyksenä, sillä olin myös itse lapsena allerginen monille ruoka-aineille. Ja silti ne tulivat yllätyksenä. Kaikki se huoli ja suru. Monen vuoden univelan aiheuttama elämän sumu. Sittemmin lasten allergiat ovat helpottaneet. Jäljellä on enää muutama vältettävä ruoka-aine! Pikkuhiljaa opettelemme lasten kanssa irti allergioiden aiheuttamasta epäluuloisuudesta uusia ruokia kohtaan.

Allergioiden ansiosta olen oppinut ruoasta paljon. Kun pakon edessä ruokakaupassa lukee jokaisen tuotteen ainesosaluettelon, havahtuu todella miettimään mitä suuhunsa laittaa. Lasten syntymän jälkeen ruokavaliomme on muuttunut luomummaksi ja yksinkertaisemmaksi. Minusta on myös tullut itseoppinut dieettikokki. Maidoton, munaton, soijaton, gluteeniton... kaikki onnistuu! Hah!

Ruoka on tunteellinen juttu. Viimeaikoina olen kokenut valtavaa haluttomuutta ruoanlaittoa kohtaan. Olen väsynyt miettimään kuka voi ja suostuu syömään mitäkin. Päättänyt tehdä kaikille samaa ruokaa. Maistuu, jos maistuu. Päättänyt olla tekemättä ruokaa. Tarjonnut päivällisellä voileipiä. Samaan aikaan olen iloinnut oman puutarhan sadosta. Ihmetellyt lasten kanssa ihmettä - yhdestä perunasta syntyy niin monta uutta (perunani instagramissa, klik!)! Rakastanut jokaista kasvattamaamme kesäkurpitsaa. Olen kokenut myös tulleeni ruoalla rakastetuksi: ystävä toi minulle ihanaa luomupastaa, toinen teetä, kolmas suklaata. Ruoka on upea lahja! Tänään rakastin omaa äitiäni ruoalla. Tein meille sitruunaista kesäkurpitsapastaa (ohje täällä, klik!).

Kyllä tämä suhde varmaan vielä kuntoon saadaan!


Our children's food allergies have affected my relationship with food. What used to be a loving relationship has turned into something quite complicated. Step by step I am learning to love food and cooking again. My friend brought me organic pasta. Look how beautiful the packaging is. I love it!


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti