mee ja tee se

tiistai 8. huhtikuuta 2014

ASKEETTINEN ESTEETIKKO, osa1




Nuorena ajattelin, että minun pikkuruinen mummini eli askeettista elämää. Myöhemmin olen tajunnut, että minun mummini oli esteetikko, jonka sukupolvelle kertakäyttökulutuskulttuuri oli vierasta. Ehkä hän tosiaan myös eli hieman keskivertoa askeettisempaa elämää. Mummilla ei ollut televisiota ja hänen kaunis asuntonsa oli kuin aikakapseli. Muistan miten hän keitteli itselleen sipulilientä lounaaksi. Viikonloppuna lapsenlapsille kyllä tarjottiin lihakääryleitä ja jälkiruoaksi kuutamokiisseliä vadelmahillosilmillä.

Olen perinyt mummiltani kodin esineitä ja tekstiilejä, jotka ovat kauniita ja kestäviä. Ne ovat edelleen käytössä meidän perheessämme. Kun puristan sitruunasta mehun, muistelen samalla pikkuruista mummiani.


Mummin ja papan vanhoista makuuhuoneen sivuverhoista olen ommellut meidän työ-vierashuoneeseen laskosverhon. Muistan mummin kylläkin kertoneen, että pappa oli valinnut nuo suurikukkaiset verhot. Ehkäpä hänkin oli esteetikko.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti